Sinustako yrittäjä? Ainakin nämä asiat yrittäjyydestä on tiedettävä ennalta
18.10.2024
22 min read
Yrittäjäksi ryhtyminen tarkoittaa vastuuta ja vapautta samassa paketissa
Yrittäjäksi ryhtyminen Suomessa ei käytännön tasolla ole vaikeaa, sillä toiminimen tai osakeyhtiön perustaminen verkossa on hyvinkin nopea operaatio. Ennen sitä on tietysti täytynyt kuluttaa lukemattomia tunteja liikeidean hiomiseen sekä sen miettimiseen, miten yrittäjille kuuluvat arkiset rutiinit – kuten esimerkiksi laskutus ja kirjanpito – hoidetaan.
Myös yritystoiminnan verotuksesta, yrittäjän vakuutusvelvoitteista sekä arvonlisäverosta on ymmärrettävä perusasiat, vaikka apuna alkutaipaleella olisikin yrittäjän paras kaveri eli hyvä kirjanpitäjä.
Tässä artikkelissa käymme tiivistetysti läpi tärkeimpiä asioita yrittäjyyteen liittyvistä osa-alueista – aloititpa sitten päätoimisena tai sivutoimisena yrittäjänä. Artikkelin linkkien takaa löydät kattavammat selonteot jokaisesta osa-alueesta.
Sisältö
- Yrittäjän määritelmä
- Yrittäjyyden hyvät ja huonot puolet
- Liikeidealla alkuun
- Markkinointi ja asiakashankinta
- Yritysmuodon valinta
- Starttiraha ja muut tuet ja rahoitusmuodot
- Kirjanpidon järjestäminen
- Laskuttaminen
- YEL-vakuutus ja muut vakuutukset
- Yrityksen tuloverotus ja arvonlisävero
- Yrittäjän työttömyysturva
- Yrityksen perustamisilmoituksen täyttäminen
Yrittäjän määritelmä ja yrittäjien määrä Suomessa
Yrittäjällä tarkoitetaan yleensä henkilöä, joka työskentelee ansiotarkoituksessa omalla riskillään ilman työsuhdetta. Useimmiten yrittäjyyttä harjoitetaan Suomessa yksityisenä elinkeinonharjoittajana eli toiminimiyrittäjänä tai osakeyhtiön kautta. Tilastokeskuksen taannoisen tiedotteen mukaan Suomessa on yrittäjiä hieman reilut 300 000, joista valtaosa on yksinyrittäjiä.
Yrittäjyys ei toki poissulje normaalin työsuhteisen palkkatyön harjoittamista samaan aikaan. Suomessa on paljon sivutoimisia yrittäjiä, jotka käyvät palkkatöissä ja pyörittävät omaa toiminimeä tai osakeyhtiötä siinä sivussa.
Pienimuotoista yrittäjämäistä toimintaa voi harjoittaa myös kevytyrittäjänä ilman omaa y-tunnusta. Tällöin lähetät laskut asiakkaille laskutuspalveluyrityksen nimissä heidän y-tunnuksellaan. Myös ilman omaa y-tunnusta työskentelevät kevytyrittäjät voidaan luokitella yrittäjiksi muassa eläkevakuuttamisen ja työttömyysturvan näkökulmasta.
Yrittäjän eläkelaissa on kerrottu tarkemmin, kuka katsotaan yrittäjäksi eläkevakuuttamisen kannalta. Esimerkiksi yrityksessä työskentelevä perheenjäsen voi tilanteesta riippuen tarvita oman YEL-vakuutuksen eli yrittäjän eläkevakuutuksen. Yrittäjän määritelmä voi siis vaihdella sen mukaan, miltä kantilta asiaa katsotaan.
Kuka voi perustaa yrityksen Suomessa?
Suomessa käytännössä kuka tahansa täysi-ikäinen voi toimia yrittäjänä, ja myös alaikäinen voi perustaa yrityksen huoltajien suostumuksella. Yrittäjyyden aloittamiseen ei vaadita mitään tiettyä koulutus- tai kokemustaustaa – joskin esimerkiksi liiketaloudellisesta tai kaupallisesta koulutuksesta voi olla runsaasti hyötyä.
Luottotiedottomuus ei estä yrittäjäksi ryhtymistä, mutta se voi hankaloittaa esimerkiksi yritystilin avaamista, rahoituksen saamista ja sopimusten solmimista.
Yrittäjäksi voi ryhtyä yksin tai yhdessä muiden kanssa. Jos perustajia on kaksi tai useampia, valinta yritysmuodoksi on lähes aina osakeyhtiö. Osakeyhtiötä voi pyörittää myös yksin, mutta hallitukseen tarvitaan kuitenkin tällöin yksi varajäsen. Varsin usein kyseistä roolia toimittaa yrittäjän puoliso tai muu perheenjäsen.
Toiminimiyrittäjät puolestaan ovat lähes aina yksinyrittäjiä, mutta myös he voivat halutessaan palkata työntekijöitä. Muita yrittämisen muotoja edellä mainittujen lisäksi ovat avoin yhtiö, kommandiittiyhtiö ja osuuskunta, joiden määrä on kuitenkin marginaalinen osakeyhtiöihin ja yksityisiin elinkeinonharjoittajiin verrattuna.
Mainittakoon myös se, että läheskään aina yrittäjäksi ryhtyminen ei tarkoita uuden yrityksen perustamista. Yritystoiminnan aloittaminen onnistuu myös ostamalla valmiin yrityksen tai ryhtymällä franchising-yrittäjäksi. Esimerkiksi ketjuravintoloita pyörittävät henkilöt ovat usein franchising-yrittäjiä.
Mitä yrittäjyys vaatii? Hyödyt ja riskit lyhyesti
Yrittäjyys tarjoaa vapauden ja mahdollisuuden toteuttaa omia ideoita, mutta se tuo mukanaan myös vastuun ja riskit. Varsinkaan ensimmäiset vuodet eivät usein ole helppoja, jos sinulla ei ole valmista asiakaskuntaa, kun polkaiset toiminnan käyntiin. Alla yrittäjyyden hyvät ja huonot puolet lyhyesti esiteltyinä.
Yrittäjyyden hyvät puolet
- Voit päättää tavallista palkkatyötä vapaammin, milloin työskentelet. Kukaan ei pakota sinua perinteiseen 8–16-malliin.
- Ansaintamahdollisuudet voivat olla paremmat kuin tavallisessa palkkatyössä, jos myynti lähtee vetämään kunnolla. Moni lienee kuullut sanonnan, jonka mukaan palkkatöitä tekemällä ei Suomessa rikastu.
- Saat mahdollisuuden toteuttaa omia ideoitasi ja rakentaa yrityksestä omannäköisesi.
- Voit vaikuttaa omaan työympäristöösi, työkavereihisi sekä siihen, millaisten asiakkaiden ja yhteistyökumppanien kanssa työskentelet.
Yrittäjyyden mahdolliset riskit ja huonot puolet
- Asiakkaita ei aina välttämättä ole, ja tulot voivat varsinkin alussa olla hyvin epäsäännöllisiä palkkatyöstä tuttuun kiinteään kuukausipalkkaan verrattuna.
- Päivät voivat venyä pitkiksi, ja yrittäjyyden tuoma vastuu voi aiheuttaa kuormitusta. Yrittäjyys ei tietenkään automaattisesti tarkoita ylipitkiä työpäiviä, vaan liikeidea ja toimiala vaikuttavat asiaan huomattavasti.
- Yrittäjänä et saa lomarahaa kuten palkansaajat, joten vuoden tienestit pitää tahkota 11 kuukauden aikana, jos haluat pitää kuukauden verran lomaa. Välillä saatat myös törmätä asiakkaisiin, jotka eivät maksa laskuja.
- Vastaat itse myös eläkkeesi ja sosiaaliturvasi tasosta YEL-vakuutuksen avulla. Eläkeyhtiö vahvistaa YEL-työtulon, mutta voit vaikuttaa sen tasoon myös itse. Tämän asian voi toki katsontakannan mukaan nähdä myös mahdollisuutena ja hyötynä.
- Uusien asioiden opetteluun voi kulua alussa paljon aikaa. Sinun on hyvä ymmärtää ainakin perusasiat verotuksesta ja kirjanpidosta, vaikka ulkoistaisitkin kaiken taloushallinnon kirjanpitäjälle.
- Kilpailutilanne ja asiakkaiden ostovoima voivat muuttua nopeastikin, joten tulosi eivät ole yhtä vakaissa kantimissa verrattuna perinteiseen palkkatyöhön. Epävarmuuden sietokyky onkin toivottava ominaisuus uudelta yrittäjältä.
Liikeidean ei ole pakko olla uniikki tai maailmaa mullistava
Suomessa on satojatuhansia yrityksiä, mutta täysin uniikkeja liikeideoita on tietysti huomattavasti vähemmän. Menestyvä liiketoiminta ei välttämättä perustu maailmaa mullistavaan ideaan. Moni yritys kukoistaa myymällä palveluita tai tuotteita, jotka jo entuudestaan ovat markkinoilla – ratkaisevaa on löytää oma markkinarako.
Yksinkertainen idea voi menestyä, kunhan tiedät, miksi asiakkaat valitsevat juuri sinut. Ehkä palvelet tarkoin rajattua asiakasryhmää, kuten tietyn ikäisiä, tietyllä alueella asuvia tai erityisistä palveluista kiinnostuneita ihmisiä. Toisaalta voit olla alueesi ainoa, joka tarjoaa kyseistä palvelua tai tuotetta.
Joka tapauksessa liikeidean on erottauduttava jollain tavalla kilpailijoista. Erottautumistekijä voi olla palvelun laatu, hinta, erikoistuminen tiettyyn tuotteeseen tai asiakkaiden parempi tavoitettavuus. Kun liikeidea on selkiytynyt, on aika laatia liiketoimintasuunnitelma eli LTS. Se ei ole pakollinen dokumentti, mutta esimerkiksi starttirahaa hakiessasi LTS pitää tehdä.
Liiketoimintasuunnitelma auttaa sinua konkretisoimaan ajatuksesi ja ohjaa toiminnan suunnittelua. Se kertoo itsellesi ja ulkopuolisille, mitä palvelua tai tuotetta tarjoat, kenelle se on suunnattu ja miten aiot toteuttaa yritystoimintaasi käytännössä.
Hyvin laadittu liiketoimintasuunnitelma on myös hyödyllinen apuväline rahoituksen hakemiseen ja toiminnan kehittämiseen, sillä se antaa ulkopuolisille tahoille, kuten rahoittajille tai yhteistyökumppaneille, selkeän kuvan liiketoiminnastasi. Pankki harvemmin myöntää rahaa liikeideoille, joista ei ole kirjattu mustaa valkoiselle.
Markkinointi ja asiakashankinta – mistä asiakkaat tulevat?
Vaikka liikeideasi olisi kuinka hyvä, se harvemmin myy itse itseään. Siksi jo hyvissä ajoin ennen yrittäjäksi ryhtymistä on oltava selvillä, miten potentiaaliset asiakkaat löytävät tuotteesi tai palvelusi.
Onnistunut markkinointi ei välttämättä vaadi suurta budjettia, mutta se vaatii suunnitelmallisuutta ja oikeiden kanavien valintaa. Alla muutamia esimerkkejä monien pienyrittäjien suosimista markkinointitavoista ja -kanavista:
- Paikalliset Facebook-ryhmät voivat olla hyvä tapa ilmoittaa uudesta yrityksestä ja kerätä ensimmäisiä asiakkaita. Lue toki ryhmän säännöt, jotta tiedät, onko mainosviestin julkaiseminen sallittua.
- Googlen hakutuloksista korkealta löytyvät verkkosivut sekä Google Business Profilen luominen auttavat sinua näkymään hakutuloksissa juuri silloin, kun joku etsi hakukoneella tietoa tuotteista tai palveluistasi. Voit tehdä myös maksullista Google Ads -mainontaa, jolloin ostat paikkasi hakutuloksista ja maksat jokaisesta klikistä.
- Valtaosa suomalaisista on somessa, ja sosiaalinen media onkin helposti lähestyttävä markkinointikanava pienyrittäjälle, joka haluaa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita esimerkiksi Facebookista, Instagramista tai LinkedInistä. Videosisällöissä TikTok on erityisen suosittu. Mainonnan tekeminen tuloksellisesti vaatii totta kai opettelua.
Lue aiheesta kattavammin:
- Myynti ja asiakashankinta – vinkkejä aloittaville yrittäjille
- Markkinointi ja tuotteistaminen – vinkkejä pienyrittäjälle
- Asiakashankinta – mistä ja miten uusi yritys löytää asiakkaita?
Yritysmuodon valinta – toiminimi, osakeyhtiö vai jokin muu?
Yritysmuodon valinta tehdään nykyään lähes aina toiminimen ja osakeyhtiön väliltä, sillä avoimia yhtiöitä ja kommandiittiyhtiöitä perustetaan PRH:n tilastojen mukaan vuosittain vain muutamia satoja. Alla lyhyt tiivistelmä olennaisimmista asioista, jotka yleensä vaikuttavat valintaan osakeyhtiön ja toiminimen väliltä.
Jos kyse on erittäin pienimuotoisesta ja satunnaisesta yritystoiminnasta, omaa liikeideaa voi testata myös kevytyrittäjänä eli laskutuspalvelun asiakkaana ilman omaa y-tunnusta. Tällöin lähetät laskut asiakkaillesi laskutuspalveluyrityksen nimissä ja heidän y-tunnuksellaan.
Huomioi, että kevytyrittäjyydellä voidaan palvelusta riippuen viitata eri asioihin. Jos laskutuspalvelua tarjoava yritys kertoo hakevansa kevytyrittäjälle oman y-tunnuksen, kyse on yksityisenä elinkeinonharjoittajana toimisesta eli toiminimiyrittäjyydestä.
Yksityinen elinkeinonharjoittaja eli ”toiminimi” on ketterin yritysmuoto yksinyrittäjälle
- Toiminimi on helppo ja nopea perustaa ja tarvittaessa myös lopettaa. Kaupparekisteriin tehty sähköinen perustamisilmoitus maksaa 70 euroa. Jos et kuitenkaan halua rekisteröidä kaupparekisteriin erillistä yritysnimeä (esim. Virtasen Venekorjaamo), voit hoitaa perustamistoimet ilmaiseksi OmaVeron kautta. Tällöin toimit yksityisenä elinkeinonharjoittajana omalla nimelläsi ilman rekisteröityä ja käyttösuojattua yritysnimeä.
- Kirjanpito on mahdollista tehdä yhdenkertaisena, mikä tarkoittaa helpoimmillaan tulojen ja menojen ynnäämistä esimerkiksi Exceliin. Tilinpäätös ei lähtökohtaisesti ole pakollinen, ja myöskään osakeyhtiöille pakollista yritystiliä ei vaadita. Toiminimen tiliksi voi (pankin ehdoista riippuen) avata myös toisen henkilökohtaisen tilin. Näistä syistä yritystoiminnan kulut ovat yleensä hieman pienemmät osakeyhtiöihin verrattuna.
- Kaikki toiminimellä tahkotut tienestit verotetaan automaattisesti kyseisenä verovuonna henkilökohtaisina tuloinasi. Jos teet hyvin tiliä, veroprosenttisi nousee korkeaksi. Et voi optimoida verotusta samaan tapaan kuin osakeyhtiössä, jossa voit jättää ”ylimääräisen rahan” yhtiön voittona verotettavaksi.
- Toiminimi olet sinä itse, joten vastaat aina henkilökohtaisesti yritystoimintasi veloista ja velvoitteista. Jos liiketoimintaan liittyy isoja taloudellisia tai sopimuksellisia riskejä tai joudut ottamaan velkaa tai tekemään suuria investointeja, osakeyhtiö on yleensä turvallisempi yritysmuoto.
- Byrokratia ja niin sanotut paperihommat ovat kevyempiä osakeyhtiöön verrattuna. Esimerkiksi rahaa voi siirrellä vapaasti oman ja toiminimen tilin välillä, koska kyse ei ole palkanmaksusta. Minkäänlaisia kokousvelvoitteita tai niihin liittyviä vuosittaisia pöytäkirjan täyttelemisiä ei myöskään ole.
Osakeyhtiö sopii kasvuhakuiseen ja tuloksekkaaseen yritystoimintaan
- Osakeyhtiön sähköinen perustaminen maksaa 280 euroa, jos käytät ohjattua perustamispakettia. Lopettaminen ei kuitenkaan suju aivan sormia napsauttamalla tai halvalla, mikä kannattaa huomioida, jos kyse on vain yritysidean testaamisesta.
- Osakeyhtiön kirjanpito on tehtävä kahdenkertaisena ja tilinpäätös on pakollinen, kuten myös yritystili. Yleensä osakeyhtiön kirjanpito ulkoistetaan tilitoimistolle. Rahaa ei voi siirrellä osakeyhtiön ja oman tilin välillä vapaasti toisin kuin toiminimellä. Tästä syystä yleensä myös palkanmaksu ja mahdollisten osinkojen laskeminen ja maksu on yleensä ulkoistettu tilitoimistolle.
- Osakeyhtiö tarjoaa mahdollisuuden verotuksen optimointiin, jos teet hyvää tulosta vuosi toisensa perään. Voit maksaa palkkaa itsellesi vain haluamasi summan ja tällä tavoin vaikuttaa omaan veroprosenttiisi. Ylimääräisen rahan voit jättää osakeyhtiön voitoksi, josta Oy maksaa 20 prosentin yhteisöveron.
- Verovapaiden matkakorvausten ja osinkojen maksaminen on myös mahdollista. Mitä isommaksi kasvatat yhtiösi varallisuuden, sitä enemmän voit nostaa yhtiöstäsi huojennettua eli matalammin verotettua osinkoa.
- Osakeyhtiö on yleensä itsestään selvä valinta, jos perustajia on useampia tai toimintaa on tarkoitus lähteä kasvattamaan. Myös sijoittajien mukaan ottaminen onnistuu osakkeita eli omistusosuuksia jakamalla.
- Lähtökohtaisesti osakeyhtiön omistajat eli osakkaat vastaavat riskeistä vain sijoittamallaan pääomalla. Rikosoikeudelliselta vastuulta osakeyhtiön taakse ei toki voi piiloutua.
- Myös imagollisesti osakeyhtiö on parempi valinta, jos asialla on liiketoimintasi kannalta merkitystä. Osakeyhtiömuotoinen yrittäminen näyttää isommalta liiketoiminnalta toiminimeen verrattuna, vaikka lukujen valossa näin ei aina välttämättä olekaan. Asialla voi olla merkitystä esimerkiksi silloin, jos myyt palveluitasi muille yrityksille tai haluat mukaan kilpailutuksiin tai maksaa isompia ostoksia laskulla.
Muita yritysmuotoja (avoin yhtiö, kommandiittiyhtiö, osuuskunta) on käsitelty tarkemmin Yrityksen-perustaminen.netissä.
Starttiraha ja muut aloittavan yrittäjän tuet ja rahoitusmuodot
Starttiraha ei varsinaisesti ole yritystuki, vaan kyseessä on aloittaville yrittäjälle tarkoitettu henkilökohtainen tukimuoto. Starttirahan määrä vaihtelee vuosittain, ja vuonna 2024 se on 37,21 euroa päivältä. Tukea maksetaan enintään viideltä päivältä viikossa. Starttiraha myönnetään kahdessa kuuden kuukauden jaksossa, eli pisimmillään sitä voi saada vuoden ajan.
Starttirahan hakeminen pitää tehdä jo ennen yrityksen perustamista. Yksi tuen saamisen ehdoista on, että päätoiminen yritystoiminta ei ole alkanut ennen myönteistä tukipäätöstä. Poikkeus on sivutoiminen yrittäjä, jonka on haettava tuki ennen päätoimisen liiketoiminnan aloittamista. Lisäksi hakijalla tulee olla riittävä osaaminen ja valmiudet tehdä yritystoiminnasta kannattavaa.
Tukea haetaan TE-palveluilta, ja se maksetaan jälkikäteen kerran kuukaudessa maksatushakemuksen perusteella. Starttiraha on verotettavaa ansiotuloa, josta maksetaan veroa oman veroprosentin mukaisesti. Mitä isommat ansiotulot kokonaisuudessaan ovat, sitä isompi prosentti myös starttirahasta uppoaa verojen maksuun. Starttiraha on nimenomaan tuki, ei laina. Sitä ei tarvitse maksaa takaisin.
Muita aloittavien yrittäjien rahoitus- ja tukimuotoja voivat yritysmuodosta ja liiketoiminnasta riippuen olla esimerkiksi:
- Pankkien myöntämät lainat, joita varten vaaditaan yleensä vakuuksia
- Business Finland -rahoitus
- Finnveran rahoitus ja takaukset
- Ely-keskusten rahoitus ja avustukset
- Maaseudun yritystuet
- Kuntien ja kaupunkien yrityspalvelusetelit.
Kirjanpidon järjestäminen – tehdäkö itse vai ulkoistaa?
Yritysten ja yrittäjien pitää maksaa tuloistaan veroja oikea määrä. Siksi tuloista ja menoista on pidettävä kirjaa. Kirjanpito onkin lakisääteinen velvollisuus jokaiselle Suomessa toimivalle yritykselle.
Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään tulojen ja menojen laskemisesta ja verottajan vaatimusten täyttämisestä. Huolellisesti tehty kirjanpito antaa tietoa yritystoiminnasta myös yrittäjälle itselleen, ja myös yrityksen sidosryhmät – kuten esimerkiksi pankki tai muut mahdolliset rahoittajat – osaavat arvostaa kirjanpidon tarjoamaa tietoa.
Kirjanpidon perustana ovat tositteet, jotka syntyvät esimerkiksi ostoista ja myynneistä. Tavanomaisin esimerkki tositteesta on kuitti tai lasku. Tositteiden tietojen perusteella kirjanpitäjä osaa tehdä oikeat merkinnät kirjanpitoon.
Kirjanpidon voi toki tehdä myös itse, mutta varsinkin päätoimisten yrittäjien on käytännössä aina fiksumpaa ulkoistaa asia ammattilaiselle. Hyvästä kirjanpitäjästä on apua paljon muissakin asioissa kuin vain suoraan kirjanpitoon liittyvissä kysymyksissä.
Kirjanpidon merkintöjen pohjalta laaditaan vuosittain tilinpäätös, joka kertoo yrityksen kannattavuudesta ja taloudellisesta tilanteesta. Toiminimiyrittäjiltä tilinpäätöstä ei kuitenkaan lähtökohtaisesti vaadita.
Tilinpäätös laaditaan tilikausittain, ja tavanomaisesti tilikauden pituus on 12 kuukautta. Yrityksen perustamisen tai lopettamisen yhteydessä se voi kuitenkin olla tietyin ehdoin lyhyempi tai pidempikin ajanjakso – kuitenkin aina enintään 18 kuukautta. Hyvin usein tilikausi on kalenterivuosi, mutta yritys voi valita tilikaudekseen myös jonkin muun 12 kuukauden jakson.
Toiminimiyrittäjät voivat halutessaan käyttää yhdenkertaista kirjanpitoa, osakeyhtiöiltä puolestaan vaaditaan aina kahdenkertainen kirjanpito. Näiden kahden eri kirjanpitotavan eroja on avattu tarkemmin linkkien takana. Yhdenkertaisessa kirjanpidossa tilikautena käytetään aina kalenterivuotta.
Laskuttaminen onnistuu helpoiten sähköisellä laskutusohjelmalla
Yritys, joka ei saa asiakkailtaan rahaa kassaan tai pankkitilille, on nopeasti entinen yritys. Jos et kerää asiakkailta käteis- ja korttimaksuja esimerkiksi liiketilassa tai asiakaskäyntien yhteydessä, yleisin tapa rahan saamiseen on laskutus eli laskun lähettäminen asiakkaalle.
Sivuiltamme löydät kattavan artikkelin laskutukseen liittyvistä tärkeimmistä asioista pienyrittäjän näkökulmasta. Todetaan kuitenkin lyhyesti, että laskuttaessasi sinun on huomioitava paitsi verottajan vaatimukset, myös asiakaskokemus sekä oma tarpeesi varmistua rahojen saamisesta. Hyvä sähköinen laskutusohjelma auttaa sinua jokaisessa näistä asioista. Myös laskupohjaa on mahdollista hyödyntää, jos tarve laskujen lähettämiselle on hyvin satunnaista.
Alla tiivistettynä muutamia olennaisimpia asioita, jotka laskutuksesta on hyvä tietää ennen yritystoiminnan aloittamista:
- Erilaisia laskutustapoja ovat paperilasku, sähköpostilasku sekä aito sähköinen lasku eli verkkolasku. Jos asiakkaasi välttämättä haluaa paperilaskun, voit lähettää sellaisen myös sähköisellä laskutusohjelmalla tulostuspalvelun kautta. Printteriä ja paperia et tarvitse.
- Sinun on pakko pystyä lähettämään verkkolaskuja, jos myyt tuotteita tai palveluita yritysasiakkaille ja he vaativat verkkolaskua. Jos et näin tee, laskua ei lain mukaan ole pakko maksaa. Verkkolasku on eri asia kuin sähköpostilasku.
- Maksuehto tarkoittaa, kuinka kauan annat asiakkaalle aikaa maksaa laskun. Maksuehdoksi ei voi laittaa mitä tahansa.
- Joissakin liiketoiminnoissa ja toimialoilla laskutukseen liittyy erityissäännöksiä. Tällaisia ovat esimerkiksi rakennusalan käännetty arvonlisäverovelvollisuus sekä ulkomaan kaupan alv-säännökset. Arvonlisäveron kanssa kannattaa tällöin olla tarkkana laskuja lähetettäessä.
- Sähköinen laskutusohjelma on aloittavalle yrittäjälle järkihankinta, koska se vähentää inhimillisten virheiden riskiä ja nopeuttaa huomattavasti laskutusta. Pienillä laskumäärillä voit käyttää laskutusohjelmaa jopa ilmaiseksi, ja maksulliset versiot maksavat yleensä noin kymmenestä eurosta ylöspäin kuukaudessa.
YEL-vakuutus vaikuttaa eläkkeeseen ja sosiaaliturvaan
Yrittäjänä sinun tulee huolehtia eläketurvastasi itse. Käytännössä tämä tarkoittaa yrittäjän eläkevakuutuksen eli YEL-vakuutuksen hankkimista. Eläkkeen lisäksi YEL-vakuutus vaikuttaa myös muuhun sosiaaliturvaasi, jos esimerkiksi sairastut tai jäät vanhempainvapaalle.
Sinun on hankittava YEL-vakuutus, jos vuosittainen työtulosi on vähintään 9010,28 euroa (2024) ja harjoitat toimintaa pidempään kuin neljä kuukautta. YEL-työtulo ei ole mikään absoluuttisen tarkka raja, vaan se tarkoittaa arviota sellaisesta summasta, jonka maksaisit palkkana samaa työtä tekevälle ja saman ammattitaidon omaavalle työntekijälle.
Työtulon määrittelyssä huomioidaan myös:
- yritystoimintasi laajuus
- työtuntiesi määrä
- saman alan kokoaikaisten työntekijöiden palkkataso yksityisellä sektorilla.
YEL-työtulon alaraja on sen verran matala, että käytännössä päätoimisen yrittäjän tulee aina ottaa YEL-vakuutus. Pienimuotoisessa ja usein sivutoimisessa liiketoiminnassa työtulon alaraja sen sijaan ei välttämättä ylity – tällöin vakuutusta ei tarvitse ottaa.
YEL-vakuutusta ei ole pakko ottaa heti, jos et ole varma, ylittääkö yritystoimintasi YEL-rajan. Vakuutus olisi kuitenkin hankittava puolen vuoden sisällä, jos YEL-vakuuttamisen ehdot täyttyvät.
Pienimmillään YEL-maksut ovat noin 1700 euroa vuodessa (2024), kun neljäksi ensimmäiseksi vuodeksi saatava uuden yrittäjän alennus on huomioitu. Tarkka lukema riippuu siitä, kuinka pieneksi tai suureksi YEL-työtulo asetetaan.
Kurkkaa linkin takaa kattavampi artikkeli YEL-vakuutukseen liittyvistä kysymyksistä.
Muut yrityksen vakuutukset
Muiden yritysvakuutusten tarve riippuu pitkältä toimialasta ja siihen sisältyvistä riskeistä. Alla muutamia esimerkkejä:
- yrityksen vastuu- ja oikeusturvavakuutus
- yrittäjän tapaturmavakuutus
- yrityksen keskeytysvakuutus
- työntekijöille hankittavat pakolliset vakuutukset.
Yrityksen ja yrittäjän tuloverotus lyhyesti
Yritysmuoto vaikuttaa olennaisesti siihen, miten yritystoiminnan tuloksesta maksetaan veroa. Käydään asia lyhyesti läpi toiminimen ja osakeyhtiön osalta. Seikkaperäisemmät esitykset yritystoiminnan verotuksesta löydät Yrityksen-perustaminen.netistä.
Toiminimen verotus tiivistetysti
Toiminimen eli yksityisen elinkeinonharjoittajan tulos tarkoittaa yksinkertaistetusti sitä rahasummaa, joka jää jäljelle, kun tuloista miinustetaan menot sekä viiden prosentin yrittäjävähennys. Tulos jakautuu yrittäjälle ansio- ja pääomatulona verotettavaksi.
Varsin isolla osalla toiminimiyrittäjistä koko tulos verotetaan ansiotulona, koska toiminimellä ei ole merkittävää nettovarallisuutta, kuten kalustoa tai omistettua toimitilaa, joka mahdollistaisi osan tuloksesta verottamisen pääomatulona. Ansiotulojen veroprosentti määräytyy yrittäjän omien tulojen perusteella progressiivisesti – mitä isommat tulot, sitä isompi veroprosentti.
Mahdollisten pääomatulojen veroprosentti on kiinteä 30 %, kun pääomatulon määrä on yhteensä alle 30 000 euroa. Ylittävältä osuudelta pääomatuloveroprosentti on 34 %. Toiminimen tuloksesta pääomatulona voidaan verottaa enintään 20 prosenttia vastaava osuus verovuotta edeltävän verovuoden nettovarallisuudesta.
Toiminimiyrittäjän on aina muistettavan, että myös muut mahdolliset ansio- ja pääomatulot vaikuttavat verotukseen. Jos esimerkiksi sivutoiminen toiminimiyrittäjä tahkoaa isot ansiotulot palkkatyöstään, varsin iso osa toiminimellä tehdyistä, ansiotulona verotettavista lisätuloista uppoaa verojen maksamiseen.
Osakeyhtiön verotus tiivistetysti
Osakeyhtiö on yrittäjästään erillinen oikeushenkilö. Osakeyhtiö maksaa tuloksestaan 20 prosentin yhteisöveron. Osakeyhtiön tulos saadaan yksinkertaistetusti selville, kun tuloista miinustetaan yritystoiminnan kulut. Yrittäjän yhtiöstään nostama palkka on osakeyhtiölle kulu.
Nostettu palkka on yrittäjälle henkilökohtaista ansiotuloa, josta hän maksaa veroa veroprosenttinsa mukaisesti. Myös osinkojen nostaminen on mahdollista, kun yritykseen on kertynyt varallisuutta. Mitä enemmän varallisuutta yhtiöön on kerrytetty, sitä enemmän huojennettua eli matalammin verotettavaa osinkoa voidaan nostaa. Yrittäjä voi myös ehtojen puitteissa maksaa yhtiöstä itselleen verovapaita kilometrikorvauksia ja päivärahoja työmatkoista. Yhtiölle nämä kulut ovat vähennyskelpoisia eli ne pienentävät yhtiön verotettavaa tulosta.
Osakeyhtiö tarjoaa hyvää tulosta tahkoavalle yrittäjälle mahdollisuuden optimoida ja jaksottaa verotustaan. Yhtiöstä voi nostaa palkkaa maltillisesti ja jättää loput varat yhtiöön 20 prosentin yhteisöverolla verotettavaksi. Ja mitä enemmän varallisuutta yhtiöön vuosien saatossa kerrytetään, sitä enemmän yhtiöstä voidaan nostaa huojennettuja osinkoja.
Toiminimellä tämä ei ole mahdollista, vaan hyvät tienestit tarkoittavat automaattisesti sitä, että henkilökohtainen veroprosentti nousee korkeaksi.
Ennakkovero tarkoittaa etukäteen maksettavaa tuloveroa
Edellä käytiin läpi, millä periaatteilla toiminimiyrittäjä ja osakeyhtiö maksavat tuloksestaan veroa. Ennakkovero on nimitys sille, että tätä tuloksesta maksettavaa veroa maksetaan Verohallinnolle etukäteen pitkin vuotta.
Ennakkoveron maksaminen perustuu arvioon toiminimen tai osakeyhtiön tuloksesta. Yritystoiminnan alussa arvio tehdään itse, ja toiminnan jatkuessa se perustuu aiempien vuosien tuloksiin. Ennakkoveroarviota voi kuitenkin aina itse muuttaa OmaVerossa.
Jos tuloksesta tehty arvio menee pieleen, veroa maksetaan joko liikaa tai liian vähän. Liikaa maksettu vero tulee myöhemmin takaisin veronpalautuksena, ja puuttuvat verot puolestaan täydennetään lisäennakkona tai myöhemmin jäännösverona.
Yksityiskohtaisemmat tiedot toiminimen ja osakeyhtiön ennakkoveron maksamisesta ja ennakkoperintärekisterin merkityksestä löydät Yrityksen-perustaminen.netistä.
Arvonlisäverotus vuonna 2025
Edellä kävimme läpi yritysten ja yrittäjien tuloverotusta. Arvonlisävero sen sijaan on eri asia. Se on vero, jonka yrittäjänä lisäät ”oman hintasi” päälle ja laskutat asiakkailtasi. Asiakkaat maksavat arvonlisäveron sinulle osana kauppahintaa, ja sinä vain tilität veron eteenpäin Verohallinnolle. Arvonlisäveroa ei siis kannata ajatella omana rahana, se on vain matkalla sinun tilisi kautta verottajan pussiin.
Ennen kuin tilität arvonlisäveron Verohallinnolle, voit vähentää omiin ostoihisi sisältyneet arvonlisäverot myyntiesi arvonlisäveroista. Näin ollen tuotteiden ja palveluiden ostohintoihin sisältyvä arvonlisävero ei ole sinulle kulu yrittäjänä.
Milloin yrittäjä tai yritys on alv-velvollinen?
Yritys tai yrittäjä on Suomessa arvonlisäverovelvollinen, kun sen liikevaihto ylittää vuodessa 20 000 euroa. Kyseinen alv-raja on voimassa vuodenvaihteesta 2025 eteenpäin. Poikkeuksena ovat muutamat arvonlisäverottomat toimialat, kuten sosiaalihuolto ja terveyden- ja sairaanhoito.
Kun yritys on arvonlisäverovelvollinen, se liittyy alv-rekisteriin ja sisällyttää hintoihinsa toimialan mukaisen arvonlisäveroprosentin. Yleinen alv-kanta Suomessa on 25,5 prosenttia ja tietyissä tuotteissa tai palveluissa 14 tai 10 prosenttia.
Lue myös: Alv-muutokset 2025
Yksinkertaistettu esimerkki arvonlisäverosta:
Myyt vuoden aikana tuotteita tai palveluita asiakkaillesi 50 000 eurolla + alv 25,5 %. Tilillesi tulee rahaa 62 750 euroa, josta 12 750 euroa on verottajalle kuuluvaa arvonlisäveroa.
Olet kuitenkin vuoden aikana ostanut yritystoimintaasi varten tarvikkeita ja palveluja 10 000 eurolla + alv 25,5 % eli yhteensä olet maksanut 12 550 euroa. Ostojen kokonaissummasta 2550 euroa on arvonlisäveron osuutta, jonka voi vähentää myyntiesi arvonlisäveroista eli 12 750 eurosta.
Näin ollen Verohallinnolle tilitettävän arvonlisäveron määrä putoaa 10 200 euroon (12 750€–2550€). Tuloveron määrä sen sijaan lasketaan 40 000 euron tuloksen perusteella (50 000€ –10 000€).
Kuinka usein arvonlisäveroa maksetaan?
Normaalisti yritykset tilittävät keräämänsä arvonlisäverot joka kuukausi, mutta alle 100 000 euron liikevaihdolla arvonlisäverot voi tilittää verottajalle neljännesvuosittain.
Jos liikevaihto (eli laskutuksen määrä ilman arvonlisäveron osuutta) jää alle 30 000 euroon, arvonlisäverot voi maksaa vain kerran vuodessa. Pidennettyä verokautta pitää kuitenkin itse muistaa hakea.
Yrittäjän työttömyysturva
Myös yrittäjä voi saada työttömyysetuuksia, jos yritystoiminta vähenee merkittävästi tai loppuu kokonaan. Työttömyysetuudesta päättäessään TE-palvelut arvioi, oletko sivutoiminen vai päätoiminen yrittäjä.
Päätoimisena yrittäjänä et ole oikeutettu työttömyysetuuteen, mutta sivutoimisena yrittäjänä voit saada soviteltua työttömyyspäivärahaa. Usein yritystoiminta tulkitaan päätoimiseksi, jos sen vaatima työmäärä (tuloista riippumatta) on niin suuri, että se estää sinua ottamasta vastaan kokoaikatyötä muualta.
Jos olet asettanut YEL-työtulosi vähintään 14 803 euroon (2024), voit myös liittyä yrittäjien työttömyyskassaan eli Yrittäjäkassaan. Tämä mahdollistaa sinulle ansiosidonnaisen päivärahan yritystoiminnan päättyessä. Myös työssäoloehdon pitää täyttyä.
Lue lisää yrittäjän työttömyysetuuksista eri tilanteissa Suomi.fi-palvelusta.
Yrityksen perustamisilmoituksen täyttäminen
Kun liikeidea, yritysmuoto ja muut käytännön asiat on hiottu kuntoon, on viimein aika täyttää yrityksen perustamisilmoitus – se kannattaa tehdä sähköisesti.
Osakeyhtiön perustaminen onnistuu helposti YTJ-palvelussa, jossa voit täyttää perustamislomakkeen ja lähettää sen verkossa. Prosessi on nopea ja yksinkertainen, ja sähköinen perustamispaketti opastaa sinut läpi kaikkien tarvittavien kohtien.
Jos olet päättänyt aloittaa yksityisenä elinkeinonharjoittajana (eli toiminimiyrittäjänä), voit ilmoittaa yritystoimintasi aloittamisesta joko kaupparekisteriin YTJ-palvelussa tai suoraan Verohallinnolle OmaVerossa.
Ero näiden kahden vaihtoehdon välillä on siinä, että kaupparekisteriin ilmoittautumalla saat rekisteröityä käyttösuojatun ja virallisen toiminimen eli nimen, jolla harjoitat yritystoimintaa (esimerkiksi Virtasen Venekorjaamo). Muutoin toimit elinkeinonharjoittajana omalla nimelläsi tai jollakin epävirallisella markkinointinimellä, joka ei kuitenkaan saa sekoittua jo olemassa oleviin yritysnimiin.
Lue tarkemmin toiminimen tai osakeyhtiön perustamisesta
- Toiminimen perustaminen haltuun – näin aloitat yksityisenä elinkeinonharjoittajana
- Osakeyhtiön perustaminen