Mistä löydän asiakkaan verkkolaskutiedot?

Jos haluat lähettää asiakkaallesi verkkolaskun, tarvitset vastaanottajan verkkolaskuosoitteen ja välittäjän tunnuksen. Jos et tiedä kyseisiä tietoja, voit tarkistaa ne verkkolaskuosoitteistosta. Voit samalla myös tarkista, onko asiakkaallasi ylipäätään valmiutta vastaanottaa ostolaskuja verkkolaskuina. Mutta mitä nämä verkkolaskutiedot ovat? Käydään ne ensin läpi.

Verkkolaskuosoite

Verkkolaskuosoite on osoite, jonka avulla lasku ohjataan oikealla vastaanottajalle. Verkkolaskuosoitteesta on olemassa useampaa eri muotoa. Eri verkkolaskuoperaattorit käyttävät erilaisia osoitteita. Yleisimmät ovat kuitenkin OVT, IBAN ja TE + OVT. Tunnukset ovat aina yksilöllisiä, mutta alla on esimerkit siitä, miltä osoitteet näyttävät.

  • OVT: 003712345678
  • IBAN: FI2112345600000785
  • TE + OVT: TE003712345678

OVT-tunnus koostuu Suomen verohallinnon tunnuksesta 0037, vastaanottaja Y-tunnuksesta ilman väliviivaa (8 merkkiä) ja mahdollisesta tarkenteesta (enintään 5 merkkiä). Siten OVT-tunnuksen pituus on 12–17 merkkiä. Esimerkiksi Isoltan OVT-tunnus on 003718540478.

Pankit käyttävät verkkolaskuosoitteena useasti IBAN-tunnusta. Vastaanottajan osoite on siis tällöin tilinumero.

Välittäjän tunnus

Vastaanottajan verkkolaskutietojen toinen osa on välittäjän tunnus. Käytännössä kyseessä on vastaanottajan käyttämän operaattorin tunnus. Lasku ohjataan sen avulla ensin oikealla operaattorille ja operaattorin sisällä sitten verkkolaskuosoitteella oikealle asiakkaalle.

Välittäjän tunnusten kohdalla osoitteen muodossa on paljon poikkeuksia operaattorista riippuen. Eri operaattoreilla on siis erilaisia tunnuksia. Yleisimmät ovat kuitenkin samat kuin verkkolaskuosoitteissakin: OVT-tunnus ja BIC-koodi.

Joidenkin operaattorien kohdalla OVT-tunnus toimii siis myös välittäjän tunnuksena. Tällöin välittäjän tunnus on muotoa 0037 + operaattorina toimivan yrityksen Y-tunnus ilman väliviivaa. Esimerkiksi Apixin välittäjän tunnus on 003723327487.

Pankkien kohdalla välittäjän tunnus on pankin BIC-koodi. Eli kuten verkkolaskuosoitteissakin, pankit käyttävät myös välittäjän tunnuksessa pankkitiliin liittyvää tietoa. Esimerkiksi Nordean välittäjän tunnus on NDEAFIHH.

Osalla operaattoreista välittäjän tunnuksena toimii myös operaattorin nimi isoilla kirjaimilla, esimerkiksi MAVENTA. Välittäjän tunnus ei siis aina noudata mitään vakiokaavaa, joten sen kanssa tulee olla tarkkana. Se kannattaa aina tarvittaessa tarkistaa ettei lasku vaan lähde virheellisellä tiedolla.

Näin tarkistat asiakkaan verkkolaskutiedot

Kuten aikaisemmin jo mainittiin, verkkolaskun lähettämiseen tarvitaan asiakkaan verkolaskuosoite ja välittäjän tunnus. Verkkolaskuosoite on ikään kuin asiakkaan katuosoite ja välittäjän tunnus on postitoimipaikka. Asiakkaan verkkolaskutiedot ovat helpointa tarkistaa verkkolaskuosoitteistosta. Näin se onnistuu.

  1. Siirry verkkolaskuosoitteistoon.
  2. Kirjoita yrityksen nimi tai Y-tunnus.
  3. Klikkaa listasta yrityksen nimeä.

Verkkolaskutiedot ovat nyt näkyvillä. Huomaa, että asiakkaalla saattaa olla lähettämiseen ja vastaanottoon eri operaattori. Ole tarkkana, että kopioit tiedot otsikon Vastaanotto alapuolelta. Myös vastaanoton kohdalla saattaa näkyä useampi eri operaattori. Tällöin kannattaa käyttää viimeisintä tietoa. Muut voivat olla vanhentuneita. Useasti tämä johtuu operaattorin vaihtamisesta.

Jos haku ei tuota mitään tulosta, tarkista hakusana tai käytä toista. Jos siis teit haun yrityksen nimellä, kokeile Y-tunnusta, ja toisin päin. Jos tuloksia ei edelleenkään löydy, asiakas ei joko vastaanota verkkolaskuja tai tietoja ei ole vielä päivitetty osoitteistoon. Tietojen päivittämisessä menee noin viikko siitä, kun vastaanotto on aktivoitu. Eli ihan heti tiedot eivät näy.

Näin helppoa se oli. Verkkolaskutiedot ovat nyt helppo kopioida ja liittää laskutusohjelmaasi. Isoltassa verkkolaskutiedoille löytyy omat kenttänsä asiakkaan kontaktikortilta. Ne voi myös lisätä laskulle ennen sen lähettämistä. Verkkolaskun lähettämisestä Isoltalla löytyy tarkempi ohjeistus sen tukisivultaAsiakaspalvelumme on toki myös aina apunasi palvelun käyttöön liittyen.