Hissipuhe esimerkkejä

hissipuheita, kuvassa kaksi ukkoa keskenään jutskaa

Joka kerta, kun joku kysyy sinulta ”Mitä teet työksesi?” olet käytännössä “hissipuhelussa.” Kun kysyjä kuulee olevasi yrittäjä, hänen seuraava kysymyksensä on 99% todennäköisyydellä ”Mitä yrityksesi tekee?”. Näiden kysymysten varalle on siis hyvä olla valmiina lyhyt ja ytimekäs, mahdollisimman kuvaava ja ymmärrettävä vastaus. Eli hissipuhe.

Millainen on hyvä hissipuhe? Sitä kysyy moni yrittäjä myös meiltä. Yhtä ainoaa oikeaa tietä hyvän hissipuheen rakentamiseen ei ole, mutta muutamia ohjenuoria on hyvä noudattaa. Tässä artikkelissa avaamme mistä aineksista hyvä hissipuhe on tehty ja annamme hyviä hissipuhe-esimerkkejä, joita olemme keränneet vuosien varrella tutustumalla aiheeseen muiden esimerkkien kautta ja haastattelemalla yrittäjiä. Hyvän hissipuheen rakentaminen alkaa tästä:

  1. Ymmärrä miksi hissipuhe on yrittäjälle tärkeä
  2. Hissipuhe ei ole pelkkä infopläjäys – sen tulee herättää mielenkiintoa
  3. Älä unohda kuulijaa – testaa hissipuheesi eri yleisöllä
  4. Tutustu muiden hissipuhe-esimerkkeihin

1. Ymmärrä miksi hissipuhe on yrittäjälle tärkeä

Hissipuhe on kiteytetty, muutaman lauseen pituinen esittely yrityksestäsi ja tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta. Nimensä mukaisesti hissipuhe kuvastaa keskustelua, joka on hissimatkan pituinen. Eli lyhyt ja ohimenevä. Pähkinänkuoressa hissipuheen tulee antaa vastaus kysymyksiin Mitä myyt, kenelle ja miksi?.

Moni mieltää hissipuheen StartUpeihin, ja niiden pyrkimyksiin vakuuttaa potentiaalisia rahoittajia omalla yritysideallaan, josta löytyy myös paljon esimerkkejä – mutta hissipuhe on paljon enemmän: Se on yrityksen suullinen käyntikortti, joka on hyvä olla kaikilla yrittäjillä hallussa.

Mitä selkeämmin saat yritysideasi jaettua tilanteessa kuin tilanteessa, sen paremmin jäät mieleen ja avaat itsellesi ovia. Koskaan ei voi tietää mitä mahdollisuuksia eri ihmisten kohtaamisista voi poikia – asiakkaita, yhteistyökuvioita, referenssejä, apukäsiä, työntekijöitä, rahoittajia ym.

Hissipuheen perusrunko kannattaa rakentaa seuraavien kysymysten ympärille:

  • Mihin ongelmaan tai haasteeseen tarjoat ratkaisua?
  • Miten ongelma, johon sinulla on ratkaisu on tunnistettu?
  • Kenellä tällainen ongelma on?
  • Mikä on ratkaisu?
  • Mitä hyötyjä on sille, jolla esitetty ongelma on?
  • Miksi kannattaisi olla kiinnostunut juuri sinun yrityksestä ongelman ratkaisemisessa?

2. Hissipuhe ei ole pelkkä infopläjäys – sen tulee herättää mielenkiintoa

Sen lisäksi, että hissipuheen tulee olla informatiivinen, sen on myös oltava iskevä, kompakti ja positiivisen mielikuvan herättävä. Hyvä hissipuhe kirvoittaa kuulijassa innostusta, osallistumista ja halua kysyä lisää. Tämän saavutat, kun tuot hissipuheeseen syvyyttä ja selkeän kontekstin.

Nämä asiat auttavat hissipuheen terävöittämisessä:

  • Vertailukohde – onko olemassa kilpailijaa tai perinteistä toimintamallia, jonka haastat?
  • Konkreettinen esimerkki – miten asiakas käyttää tuotettasi tai palveluasi?
  • Metafora – onko yrityksesi toimintaa mahdollista kuvata kielikuvan avulla?
  • Social proof – onko sinulla jo asiakkaita tai muita referenssejä?
  • Avoin kysymys – samaistuuko kuulija tunnistamaasi ongelmaan tai ratkaisun hyötyyn?

Vertailukohde on oiva tapa luoda konteksti tarjoamallesi tuotteelle tai palvelulle. Toinen hyvä tapa selkeyttää tarjoamasi tuotteen tai palvelun hyötyä, on konkreettinen esimerkki siitä, miten tuotetta tai palvelua käytetään.

Metaforan – eli kielikuvan – käyttö taas auttaa kiteyttämään ydinviestisi sellaiselle kuulijalle, jolle toimialasi, tarjoamasi palvelu tai kohderyhmä ei ole tuttu ennestään.

Jos sinulla on jo asiakkaita tai muita referenssejä, ne voi myös nostaa esille vakuuttamaan kuulijan. Referenssit on aina hyvä tapa osoittaa, että tuotteesi tai palvelusi on hyödyllinen, koska muutkin jo luottaa siihen. Jos sinulla on esimerkiksi tunnettuja nimiä asiakkaina tai yhteistyökumppaneina mainitse niistä.

Kun hissipuhe päättyy konkreettiseen kysymykseen, tarjoat kuulijalle mahdollisuuden samaistua tunnistamaasi ongelmaan tai hyötyyn, jonka tarjoat sinun tuotteella tai palvelulla.

kaksi naista metsässä

3. Älä unohda kuulijaa – testaa hissipuheesi eri yleisöllä

Vaikka kuinka hioisit hissipuhettasi omasta mielestäsi täydelliseksi, on hyvä muistaa, että esität sen aina ihmiselle. Kuulija on lopulta se, joka määrittää onko hissipuheesi hyvä.

Siksi on hyvä harjoitella muutama eri versio hissipuheestasi, jotta voit aina tilanteen mukaan korostaa tiettyjä asioita ja mukauttaa hissipuheesi kuulijan mukaan. Ei ole sama asia kertoa yrityksestäsi samalla alalla toimivalle henkilölle, kuin serkun lapselle.

Lapset ja vanhukset ovat itseasiassa oiva yleisö hissipuheesi harjoittelemiseen! Jos lapsi tai vanhus pystyy omin sanoin kuvailemaan mitä yrityksesi tekee, olet jo todella pitkällä!

Metaforan käyttö on hyvä elementti hissipuheessa, jota voit helposti vaihdella yleisön mukaan. Myös konkreettisia esimerkkejä voi vaihdella kuulijan mukaan.

Isoltan hissipuhe voisi mennä näin:

“Yrittäjän pakolliset paperihommat vie usein paljon enemmän aikaa kuin mitä yrittäjä itse haluaisi niihin käyttää – siksi meillä on helppo laskutusohjelma, jolla yrittäjä hoitaa laskutuksen ja taloushallinnon nopeasti ja vaivattomasti. Isolta korvaa monta laskutuksen ja taloushallinnon perinteistä, manuaalista työvaihetta, kuten toistuvien tietojen syöttäminen laskuille, laskun postittaminen asiakkaille ja raportoinnin kirjanpitäjälle ja näin ollen antaa yrittäjälle enemmän aikaa muuhun. Isoltaa käyttää jo 30 000 yrittäjää viidessä eri maassa.”

Tai näin, jos kuulija ei tiedä alastamme tai kohderyhmästämme paljon mitään:

“Isolta teki pienyrityksen laskutuksesta sen minkä google teki tiedonhaulle: Helppoa ja vaivatonta. Tänä päivänä kymmenet tuhannet kampaajat, leipurit, muusikot ja rakennusmiehet lähettävät laskuja meidän ilmaisella laskutusohjelmalla päivittäin”

Tai vaikkapa näin, jos kuulija on yrittäjä eli potentiaalinen asiakas:

Olemme myös yrittäjiä, joten tiedämme miten tuskaista ja aikaa vievää pakolliset paperihommat on. Siksi teimme helpon laskutusohjelman, joka poistaa monta perinteistä, manuaalista työvaihetta laskutuksesta, esimerkiksi toistuvien tietojen syöttäminen laskuille, laskun postittaminen asiakkaille ja raportoinnin kirjanpitäjälle. Isoltaa käyttää jo 30 000 kaltaistasi yrittäjää. Paljonko sinä muuten tällä hetkellä käytät viikoittain aikaa laskutukseen?”

Yrittäjä! Olitko taas hereillä klo 2 saakka yöllä niiden kuuluisten “Pakollisten Paperihommien” parissa, koska et päivän aikana kiireiltäsi taaskaan ehtinyt hoitaa niitä aikaisemmin alta pois? Räpeltämässä laskuja exceliin ja niin edelleen? Meillä on sinulle pelastus: Isolta-laskutusohjelma. Lupaamme, että saat sen avulla monta tuntia unta lisää viikossa!

4. Tutustu muiden hissipuhe-esimerkkeihin

Aloittaminen on aina vaikeinta – eli tee se itsellesi helpoksi ja ota mallia muilta! On paljon helpompaa rakentaa oma hissipuhe, kun sinulla on konkreettinen esimerkki hyvästä hissipuheesta. Tutustu siis muiden tekemiin hissipuheisiin ja poimi niistä elementtejä, jotka kolahtaa ja tuntuu sinulle luontevalta.

Olemme itse vuosien varrella jakaneet omia hissipuheitamme lukuisissa erilaisissa tapahtumissa, mutta myös sparrannut aloittavia yrittäjiä muodostamaan hyviä hissipuheita.

Näistä videoista voit poimia ideoita hyvään hissipuheeseen:

Tässä on hyvä esimerkki myyntipainoitteisesta hissipuheesta vankalla ja itsevarmalla otteella:

Tuplaamo


TuloksenTuplausToimiston peruskivi oli yksi idealistinen ajatus: suomalaisen yrittäjän auttaminen. Sinä, yrittäjä, olet edelleen syy siihen, miksi teemme töitä. tuplaamo.fi      

Hyviä esimerkkejä miten tuote on kuvailtu tosi lyhyesti ja ymmärrettävästi, oli kuulija kuka tahansa:

eTasku


Yrittäjä, unohda kuittirumba! Me hoidetaan kuitit kirjanpitäjällesi! eTaskun avulla skannaat, arkistoit ja toimitat kuitit kirjanpitäjälle yhdellä napin painannuksella. Katso lisää www.etasku.fi

Kasvuopen

Kasvua kaikille yrityksille. www.kasvuopen.fi

KELOSOUND®

on uusi äänitaide- ja design-tuote, joka soittaa suomalaisen metsän ääniä ja jota voi halata. Rentouttavat ja värähtelevät äänet kauniista kelosta kutsuvat halaamaan ja kuuntelemaan. Kelosound puun tarkoitus on tuoda luonto lähemmäksi ihmistä. www.kelosound.com      

Konteksti ja konkretia: Hyviä esimerkkejä miten ongelma, johon yrittäjä tarjoaa ratkaisun, on kuvailtu käytännön esimerkkien kautta:

Inspixis

Web- ja mobiilipohjainen monialaratkaisumme tuo yhteen ryhmälajit, vuokrauspalvelut sekä kurssit, helpottaen ryhmävarausten ja -kutsujen tekemistä. Palvelumme saa myös sinut harrastamaan laajemmalla lajikirjolla ja porukalla.

Soilfood


Soilfood tarjoaa ratkaisuja maan sadontuottokyvyn ja viljelyn kannattavuuden parantamiseen sekä auttaa vähentämään viljelyn ravinne- ja hiilihävikkejä.www.soilfood.fi

Koepala


Yksi pakkausformaatti, joka sopii koko menulle. Vähentää ympäristölle haitallista pakkausjätettä, jota kertyy aterioista, joita syödään kodin ja ravintoloiden ulkopuolella. www.koepala.com

Tässä on tosi selkeä ja napakka vastaus kysymykseen Mitä yrityksesi tekee:

Koija

neuvoo mikä olisi sekä taloudellisesti, että rakenteellisesti hyvä kiinteistö kodiksi tai sijoituskohteeksi. Olemme täysin uniikki, pankeista ja kiinteistönvälittäjistä riippumaton toimija pääkaupunkiseudulla. Kohta meistä lisää www.koija.fi

Loistava esimerkki metaforista: “Kitaristin karkkikauppa” – voiko musiikkiliikkeen erikoistumista kuvata paremmin. Meidän mielestä ei.

Custom Sounds

Custom Sounds Finland on kitaristin karkkikauppa. Valikoimamme kattaa koko sähkökitaran signaalitien. Tarjoamme persoonallisia vaihtoehtoja kaikille soittajille, ikään tai musiikkityyliin katsomatta. custom-sounds.com

Hyvä käytännön esimerkki miten palvelu eroaa muista alan toimijoista:

Jukolan Juusto

Juustonvalmistuksen romantiikka elää Jukolassa. Kokeneiden juustomestarien käsissä perinteistä ja ainoaa oikeaa valmistustapaa vaalien valmistuu Aito Cheddar. Aitoihin hetkiin – aidoille ihmisille. Kaikki alkaa oman tilan tuoreesta aamulypsyn maidosta.www.jukolanjuusto.fi

Jussin Pesula

matot ja huonekalut puhtaaksi paikan päällä. Tuomme pesupalvelut kotiin ja toimistoon.

Positiivinen olemus jo itsessään kuvaa tarjottavaa palvelua:

Iloversum

Tiesitkö, että voit itse aktiivisesti vaikuttaa onnellisuuteesi? Iloversumin tarkoituksena on auttaa ihmisiä löytämään omat ilon, innostuksen ja aidon myönteisyyden lähteensä. 
www.iloversum.fi

Muistilista hissipuheen tekemiseen:

  • Tutustu esimerkkeihin hyvistä hissipuheista ja poimi omaan hissipuheeseesi sinulle sopivat elementit
  • Kerro mahdollisimman yksinkertaisesti, mutta mielenkiintoa herättävästi Mitä myyt, kenelle ja miksi.
  • Harjoittele muutama eri versio hissipuheestasi eri yleisöllä ja pyydä palautetta muilta

Tärkeintä koko hissipuheessa on kuitenkin oma asenteesi: Uskottele itsellesi, että olet aidosti paras tässä asiassa ja esitä hissipuheesi sen valossa.

”Jos et itse ole innostunut ja vakuuttunut yritysideastasi, voiko kukaan muukaan olla?”