Yrittäjätarina: Floristin työssä asiakkaat kohdataan niin iloissa kuin suruissa
Floramore Oy:n yrittäjä Tanja Lähdeaho on työskennellyt kukkien parissa neljällä eri vuosikymmenellä, joten toimialan muutokset ja haasteet ovat vuosien varrella tulleet erittäin tutuiksi. Asiakkailta tulevaan lämpimään palautteeseen porvoolaisnainen ei silti kyllästy koskaan.
Tanja Lähdeahon työuralla kukat ovat näytelleet pääosaa alusta asti. Ensimmäiset kimppunsa nainen myi kesätyöntekijänä 1980-luvun loppupuolella, ja yrittäjäksi hän siirtyi jo ennen 20 ikävuoden täyttymistä. Aina vuoteen 2008 asti Lähdeaho piti silloisen miehensä kanssa kukkakauppaa Helsingin Töölössä.
Ennen nykyisen yrityksensä Floramore Oy:n perustamista porvoolaisnainen ehti kuitenkin välissä testata myyntitaitojaan aivan muilla toimialoilla – ensin vakuutusten ja sen jälkeen autojen parissa.
”Hakeuduin vakuutusmyyntiin, jotta tietäisin, osaanko myydä muutakin kuin kauniita asioita, kuten kukkia. Vakuutusmyynnistä hyppäsin minua aina kiinnostaneiden autojen maailmaan, ja olinkin automyyjänä vuodesta 2010 aina Floramoren perustamiseen asti”, Lähdeaho kertoo.
Floramore toteuttaa pääkaupunkiseudulla erilaisia kukkatöitä, -koristeluja ja -kursseja niin yritysten kuin myös yksityisen asiakkaiden tarpeisiin. Lähdeaho tiivistää, että pohjimmiltaan kyse on asiakkaiden ongelmien ratkomisesta kukkien avulla.
Yritysmaailmassa töitä riittää etenkin tapahtumakoristelun puolella. Yhtenä esimerkkinä Lähdeaho mainitsee kukkatoteutukset erilaisia messuja varten. Yksityistilaisuuksien osalta Floramoren koristeluja voi nähdä niin häissä (kuva: Rita Miklan), hautajaisissa kuin muunkinlaisissa tilaisuuksissa.
Floristina Lähdeaho on tottunut kohtaamaan ihmisiä niin ilojen kuin surujen hetkinä. Mikä tahansa tilaisuuden luonne onkaan, asiakkailta jälkikäteen kiirivä lämmin palaute ilahduttaa aina yhtä paljon.
”Kun saan soiton tai viestin siitä, miten kukat ovat osuneet juuri kohdalleen, en vaan voisi olla työstäni onnellisempi. Tähän en kyllästy koskaan ja olen kiitollinen joka kerta, kun ymmärrän miten iso merkitys kukilla on.”
Kukkakauppa-alan sesonkipainotteisuus pakottaa luovuuteen
Lähdeaho valmistui floristiksi Mäntsälästä jo vuonna 2002, mutta toimialan nopea muuttuminen pitää huolen siitä, että uuden oppiminen on edelleen jatkuvaa. Lisähaastetta toimintaan on tuonut kaupankäynnin murros, jonka kivijalkakauppiaana yrittäjän uransa aloittanut nainen on nähnyt läheltä.
”On ollut pakko kokeilla, miten löytää tasapaino asiakkaiden palvelemiseen alalla, jossa kysymys on tuoretuotteesta ja hyvin pitkälle sesonkipainotteisesta toiminnasta. Olenkin yrittänyt löytää asiakkaat tai asiakasryhmät niin, että koko vuodelle olisi tasaisemmin kauppaa”, Lähdeaho toteaa.
Yrittäjä itse arvelee, että ulkopuolisen silmään voi näyttää erikoiselta, että Floramore keskittyy sekä yritystapahtumiin että yksityisten asiakkaiden juhlakoristeluihin. Juuri tämä kuitenkin mahdollistaa kohtuullisen tasaisen kaupankäynnin ja tuo samalla vaihtelua Lähdeahon työskentelyyn – kahta samanlaista työpäivää hänellä ei ole.
Kukka-alalla toimivien yritysten haaste on Lähdeahon mukaan usein se, että valikoimassa on pidettävä kaikkea kukista viherkasveihin ja lannoitteisiin saakka. Tilauspohjaisena kauppana Floramore pystyy kuitenkin toteuttamaan asiakastyöt ja niiden materiaalihankinnat joustavasti, kunhan vain asiakas ilmoittaa toiveensa riittävän ajoissa.
Maaliskuusta lähtien Floramore on kuitenkin toiminut osin myös kivijalkakauppana Helsingin Yrjönkadulla sijaitsevan Charwinette-liikkeen yhteydessä. Asiakkaat voivat noutaa tilaamansa työt liikkeestä, minkä lisäksi esillä on vaihtuvia valmiskimppuja ja muita kukkakoristeita vintagehenkisessä ympäristössä. Vaihtelevia töitä siis riittää, ja Lähdeaho kertookin nauttivansa työnsä monipuolisuudesta. Vanhan sanonnan mukaan tieto lisää tuskaa, ja tämä lauseenparsi pätee kukkakauppa-alalla erittäin hyvin – tosin käänteisesti.
”Ajattelen sen niin päin, että mitä enemmän olen tehnyt, sitä enemmän näen lisämahdollisuuksia alalla tekemiselle ja erikoistumiselle. On hienoa, kun pystyn asiakkaiden kertomusten pohjalta toteuttamaan heille kukilla jotain sellaista, jota he eivät ehkä itse osaa edes kuvitella.”
Vaikka vuosia alalla on takana jo kymmenittäin, Lähdeahon intohimo kukkia ja omaa työtä kohtaan on edelleen yhtä suuri kuin silloin, kun hän teki ensimmäisen kimppunsa.
”Tai taitaa se olla nyt jopa suurempi”, hän arvioi.
Parhaat palat Porvoosta ja pääkaupungista
45-vuotiaan Lähdeahon elämään kuuluu toki muutakin kuin yrittäjyyttä. Kotona Porvoon maaseudulla hänen kanssaan asustavat 13- ja 6-vuotiaat pojat sekä perheen saksanpaimenkoirat Cara ja Tessa. Yhdessä nelikko pitää huolen siitä, että vauhtia riittää ja hiljaisia hetkiä ei pääse liiaksi syntymään.
Kun rauhallisempi tuokio arjessa kuitenkin joskus tulee eteen, Lähdeaho avaa kirjan tai syventyy television ääreen. Puutarhaohjelmia hän tunnustaa suorastaan rakastavansa.
”Olen koukussa englantilaisiin puutarhoihin ja tallennuksella odottaakin katsottavaa vapaisiin hetkiin.”
Erityisen paljon iloa yrittäjä saa myös metsän ja luonnon keskellä liikkumisesta. Ne ovat hetkiä, jolloin ajatukset ja ideat saavat lentää vapaina. Töissään Lähdeaho hyödyntää paljon erilaisia luonnonmateriaaleja, joten asuminen maaseudulla on tältäkin kantilta ideaali ratkaisu. Helsingissä syntyneenä ja siellä pitkään työskennelleenä hän kaipaa silti välillä myös kaupunkimiljöötä katuineen ja vanhoine kivitaloineen.
”Liikkuvan työni kautta saan poimittua parhaat palat niin kaupungista kuin Porvoon maaseudustakin.”
Yksinyrittäjällä riittää verkostoja
Lähdeaho toteaa, että työ yrittäjänä saattaa monen ihmisen mielikuvissa olla yksinäistä puuhaa, jossa tiivis työtahti hävittää ystävät ympäriltä. Itse hän ei kuitenkaan ole näin kokenut – oikeastaan jopa päinvastoin.
”Työ on antanut minulle aivan valtavan määrän upeita asiakkaita ja mahdollisuuden kohdata erilaisia ihmisiä. Osasta on kasvanut matkan varrella ystäviä ja läheisiä, ja yhdessä on koettu monia elämän haasteita.”
Yksi isoimmista eteen sattuneista haasteista oli ero, jonka myötä Lähdeaho halusi ottaa hetkeksi etäisyyttä kukka-alaan. Samalla hän tahtoi todistaa itselleen, että osaamista riittää muuhunkin. Vaikea ajanjakso toi mukanaan valtavan määrän uusia taitoja ja ystäviä. Muiden töiden parissa vietetty aika vahvisti samalla ajatusta siitä, että uudesta Floramoresta rakentuisi juuri sellainen erikoistumiseen tähtäävä yhden naisen yritys kuin se tänä päivänä on.
Vaikka Lähdeaho on yksinyrittäjänä tottunut pitelemään lankoja omissa käsissään, joihinkin yrityksen tukitoimintoihin hän hyödyntää silti ulkopuolista apua. Laskutuksen puolella Isolta on toiminut Lähdeahon oikeana kätenä jo pitkään.
”Suurin osa asiakkaistani on laskutusasiakkaita, ja Isoltan avulla saan hoidettua sen puolen sujuvasti ja nopeasti. Ja samalla pohjalla saan hoidettua ihan kaikki toiveet asiakkailleni siitä, millaisen laskun he haluavat. Innolla aina luenkin, mitä uutta on tullut laskutuksen maailmaan!”
Floramore Oy:n löydät verkossa osoitteesta floramoreflowers.com sekä myös Facebookista ja Instagramista!
info@floramoreflowers.com
044 5294 249