Yrittäjätarina: Pilvipalvelujen parista ammattivalokuvaajaksi
Miten IT-alalla toiminut ekonomi Harri Rauhanummi päätyikin valokuvausalan ammattilaiseksi ja yrittäjäksi?
Kertoisitko Harri hieman tarkemmin itsestäsi?
Olen Harri Rauhanummi, valokuvaajayrittäjä Oulusta. Olen koulutukseltani ekonomi ja luin pääaineena markkinointia. Valmistumisen jälkeen työskentelin kuusi vuotta digitaalisen markkinoinnin pilvipalvelujen parissa useissa erilaisissa tehtävissä ja rooleissa.
Hetkonen. Ekonomi valokuvaajana ei ole ehkä se yleisin kombinaatio. Miten näin kävi?
Monet valokuvauksen kautta minuun tutustuneet ovat ihmetelleet kuullessaan ekonomin koulutuksestani – ”Miten ekonomista tuli valokuvaaja, eikö ne kaikki työskentele pankeissa?”. Osaamispohja valkokuvaukseen kehittyi useiden vuosien valokuvausharrastuksen kautta ja hiljalleen harrastuksesta kehittyi minulle päätoiminen ammatti.
Moni ei ehkä tule ajatelleeksi, mutta itsensä työllistävälle liiketoiminnan ja markkinoinnin ymmärtäminen on todella tärkeää.
Yrittäjyyttä kovempaa testiä markkinointiekonomille on mielestäni vaikea löytää.
Mitkä olivat pohjimmaiset syyt alkaa yrittäjäksi ja valokuvaajaksi?
Rakkaudesta lajiin ja vapaus määrittää työskentelyn tavat. Ehkä kliseitä, mutta silti totta. Harrastuksesta ammatti kuulostaa myös kliseeltä. Kuitenkin kun asiaa miettii, niin montakohan ammattikuvaajaa Suomessa on, jotka eivät ensin olisi myös harrastaneet valokuvausta? Varmaan aika harva henkilö joka ei koskaan ole valokuvannut, päättää alkaa ”isona” valokuvaajaksi.
Tietysti yrittäjänä toimimiseen liittyy paljon muutakin kuin pelkkä kiinnostus tekemäänsä asiaa kohtaan. Ei kaikista valokuvauksen harrastajista tule ammattikuvaajia, jotka elättävät itsensä kuvaamalla.
Mikä yrittäjyydessä kiehtoo?
Yrittäjyys vaatii myös tiettyjä luonteenpiirteitä: pitää olla valmis kestämään epävarmuutta, täytyy pystyä ohjaamaan omaa työskentelyä ja on osattava ottaa vastuuta. Yrittäjyys sopii minun luonteelle ja valokuvaajan työ ei tunnu minulle pakkopullalta. Se, ettei tiedä kuka on seuraava asiakas ja millaisia haasteita huominen tuo tullessaan pitää jatkuvasti yllä kiinnostusta valokuvaamista kohtaan.
Mistä pidät työssäsi eniten?
Yrittäjän vapauden ohella tässä työssä motivoi se, että työ tuntuu merkitykselliseltä. Selkeimmin tämän voi kokea juuri hääkuvissa, kun on taltioimassa ihmisten elämän tärkeimpiä ja ainutlaatuisia hetkiä.
Kaupallisissa markkinointikuvissa merkityksellisyys on erilaista. Se voi tulla siitä, että helpottaa markkinointisuunnittelijan työtä. PK-yrityksissä markkinointi voi olla yhden ihmisen harteilla, jolloin meistä voi parhaassa tapauksessa tulla työpari, joka yhdessä tekee töitä saman tavoitteen eteen.
Mitä haasteita olet onnistunut jo ratkaisemaan yrityksessäsi, joita toivot muiden osaavan välttää?
Minulla ei ole kertoa inspiroivaa tarinaa aallon pohjalla käymisestä ja sieltä nousemisesta. Tietysti yritystoiminnassa kohtaa haasteita lähes päivittäin ja asiakkaat on löydettävä joka kuukausi uudelleen, kun ei ole kiinteää kuukausipalkkaa. Lähdin kuitenkin kehittämään yritystäni ensin sivutoimisena ja vasta monen vuoden kehittämisen jälkeen tein harppauksen päätoimiseen yrittäjyyteen. Uskon, että tästä syystä olen välttänyt pahimmat sudenkuopat ja virheet eivät ole muodostuneet kohtalokkaiksi.
Ehkä ainoana yleisenä ohjeena voin sanoa, että jos sinulla on intohimo tekemääsi asiaa kohtaan, niin luota itseesi. Muut voivat antaa neuvoja tai analysoida liiketoimintasuunnitelmaasi, mutta maailma muuttuu jatkuvasti, suunnitelmia pitää päivittää ja lopulta kaikki on kuitenkin kiinni sinusta itsestäsi. Unohda ”kaikki heti mulle nyt” ja lähde etenemään askel kerralla. Matka ei tunnu pitkältä vaan on elämys itsessään kun teet sitä mitä rakastat.
Mitä yrityksesi tekee ja keitä ovat sen asiakkaat?
Linnan Juhlakuva on selkeimmin profiloitunut hääkuvaukseen. Alkuun yritystoimintani oli sivutoimista, joten viikonloppuina tapahtuva hääkuvaus oli helppo sovittaa päivätöihin. Kun yritystoimintani hiljalleen laajeni ja muuttui päätoimiseksi, otin käyttöön aputoiminimen, jonka kautta markkinoin valokuvaus- ja markkinointipalveluita yritysasiakkaille.
Asiakkaitani ovat tänä päivänä siis sekä yksityiset ihmiset että yritykset. Joskus olen ensin kuvannut esimerkiksi asiakkaani hääkuvat ja myöhemmin hän on tilannut minut ottamaan markkinointikuvia myös työpaikalleen. Lopulta yrityksissäkin kuvia tilaavat ihmiset. Siksi on tärkeää pyrkiä tekemään jokainen työkeikka mahdollisimman hyvin.
Toimialan ja tekniikan kehittyessä mukaan ovat astuneet ihan viime aikoina myös kevyet videotuotannot. Tämä puoli tulee varmasti kehittymään entisestään lähivuosina.
Miten Isolta on voinut olla apunasi yrittäjyydessä?
Olen käyttänyt Isoltan laskutuspalvelua jo useiden vuosien ajan, siitä lähtien kun toimintani oli vielä sivutoimista. Isolta laskutusohjelma on kehittynyt vuosien aikana jatkuvasti.
Alkuun palvelu toimi koneelle asennettavana ohjelmana, mutta nykyään pääsen tekemään laskuja miltä tahansa koneelta mistä päin maailmaa tahansa netin välityksellä. Tavallaan tuntuu, että palvelu on kehittynyt oman yritykseni kasvaneiden tarpeiden mukana, joten minun ei ole tarvinnut miettiä vaihtoa toiseen palveluun missään vaiheessa. Palvelun kautta onnistuu lähettää niin paperiset kuin verkkolaskutkin sekä tietysti laskun välitys sähköpostilla onnistuu myös.
Sanotaan, että laskutus on kannattavinta liiketoimintaa. Silti luovan alan yrittäjänä laskujen kirjoitus ei ole minulle sitä mieluisinta ajankäyttöä. Siksi minulle on tärkeää, että uusien kontaktien lisääminen sekä laskujen luominen ja lähettäminen on nopeaa ja helppoa.
Kiitos haastattelusta, Harri!
Jos kaipaat valokuvauspalveluja yrityksellesi tai loistavaa hetkien ikuistajaa yksityiselämään, ota yhteyttä Harriin.
Harri Rauhanummi
harri@linnanjuhlakuva.fi
040 525 6261
Harrin kädenjälkeä voi käydä ihastelemassa sivuilla:
Linnan Juhlakuva
Yrityskuvaus Harri Rauhanummi