Artikkeli on toteutettu yhteistyössä Uuva Oy:n kanssa
Saatavien hidas kierto johtuu valitettavan usein liiketoiminnan harjoittajan hyväntahtoisuudesta. Raha ei kierrä, kun tahtotilaa ei löydy usein turhaan kuviteltuun asiakkaan mielen pahoittamiseen. Joskus ajatellaan, että tietty saatava on intressiltään niin pieni, että sen voi ehkä suorittaa myöhemminkin. Toisaalta saatava saatetaan vastaavasti nähdä niin huomattavana, että katsotaan ymmärrettäväksi, ettei sitä välttämättä voida sovitussa aikataulussa edes maksaa. Kuitenkin laskusaatavankin taustalla on aina jokin sopimus tai sitoumus. Sopimukset on pidettävä - pacta sunt servanda - niin kuin on tapana sanoa.
Joillakin elinkeinonharjoittajilla tällainen yhteiskunnassa vallitseva ns. hempeä luotonhallinta on voinut johtaa jopa siihen, että laskut maksetaan aina tarkoituksellisesti myöhässä. Alkuperäinen eräpäivä on vasta alku uuden velkojan luotonvalvonnan aktiivisuuden arviointiin perustuvan eräpäivän laskemiselle. Jos hellämielisyys on suurta, ei liene ongelmaa suorittaa saatava joitakin viikkoja, miksei jopa kuukausiakin myöhässä. Myös saatavien priorisointi on tällaisessa asetelmassa tavanomaista. Tällöin vain aggressiivisempien velkojien tai esimerkiksi lainsäädännöllisesti etuoikeutettujen velkojien saatavat suoritetaan.
Nopeasti muuttuvassa maailmassamme ei kannata suhtautua asiakkaisiin turhan luottavaisesti. Eilisen menestyjä voi olla huomenna konkurssissa. Ajatukset tulevat ja ajatukset menevät. Keinoja saatavien kotiuttamisen tehostamiseen on lukemattomia, mutta tietyt perusasiat on hyvä sisäistää heti alkuun. On syytä kiinnittää huomiota esimerkin omaisiin keinoihin, joilla saatavat voidaan saada kotiutettua tavanomaista nopeammin. Tässä kirjoituksessa listataan viisi tällaista keinoa, jotka eivät suinkaan siis ole tyhjentäviä. Ne kuitenkin osaltaan auttavat vahvistamaan jokaisen käsitystä luotonvalvonnasta ja siihen liittyvistä kysymyksistä.
5 vinkkiä saatavien nopeampaan kotiuttamiseen
- Tarkista aina asiakkaidesi maksukyky
- Hyödynnä ennakkomaksut osana asiantuntijatyötä
- Laajenna kotiuttamista koskevaa keinovalikoimaasi
- Ulkoista yrityksesi luotonvalvonta ammattilaisille
- Ennakoi saatavien kotiuttamista jo sopimusteksteissä ja sitoumuksissa
Lue lisää vinkeistä alta.
Vinkki 1. Tarkista aina asiakkaidesi maksukyky
Ensimmäisenä ja ilmeisimpänä keinona on aina muistaa tarkistaa kaikin mahdollisin keinoin asiakkaan maksukyky. Tämä on olennaista kaiken kokoisten toimijoiden kohdalla. Maksukyky on varsin helppoa tarkistaa eri kanavien kautta ja maksukyvyn tarkistaminen eliminoi tehokkaasti luottotappioita. Maksukykyyn perustuva tarkka arviointi kasvattaa tuotteitasi tai palveluitasi kaipaavien keskuudessa kuvaa yhtiöstäsi vakavaraisena ja harkitsevana niin, etteivät syvissä maksuvaikeuksissa olevat tahot edes ajaudu puheillesi. Tämä säästää organisaatiosi ajan tuottavampaan työhön.