Määritä kohderyhmä tarkasti
Laadi jo ennen yrityksen perustamista lista asiakasryhmistä tai yrityksistä, jotka voisivat olla kiinnostuneita tarjoamistasi tuotteista tai palveluista.
Selvitä, missä he viettävät aikaansa ja mitkä ovat ne kanavat, joista haluat heidät tavoittaa.
Kirjaa tavoitteet ylös
Varaa kalenteristasi aikaa hetkille, jolloin keskityt vain myyntiin. Tee realistinen laskelma siitä, kuinka paljon myyntiä sinun pitäisi kuukaudessa saada, jotta pääsisit haluamallesi ansiotasolle.
Huomioi, että yritystoiminnan alussa myös kuluja voi olla normaalia enemmän ja kauppa ei välttämättä lähde rullaamaan heti päivästä yksi alkaen.
Hallitse asiakkuuksiasi ja myyntejäsi sähköisessä järjestelmässä
Huolehdi, että löydät tiedot asiakkaistasi ja myynneistäsi helposti yhdestä paikasta. Näin myynnin kehittymistä on helppo seurata ja näet nopeasti, ketkä ovat tuottoisimpia asiakkaitasi.
Sähköisiä työkaluja hyödyntämällä saat tiedot pois post-it-lapuilta ja paperivihoista ja löydät ne jatkossa helpommin ja nopeammin.
Erityisesti yritysten välisessä B2B-myynnissä ostoprosessit voivat olla pitkiä, eikä kauppa synny ensimmäisellä tai välttämättä edes toisella yhteydenotolla. Siksi muistiinpanot aiemmista yhteydenotoista ovat usein erittäin oleellisia kaupanteon edetessä.
Pienyrittäjänä et välttämättä tarvitse markkinoiden järeintä CRM-järjestelmää. Excel tai sähköinen laskutusohjelma voi olla täysin riittävä työkalu asiakasrekisterin ja myyntireskontran ylläpitoon sekä myynnin seuraamiseen.
Laadi kiinnostava hissipuhe
Voit kutsua sitä myyntispiikiksi tai hissipuheeksi – nimellä ei ole väliä.
Olennaista on, että pystyt kysyttäessä lyhyesti ja kiinnostavasti kertomaan, mitä yrityksesi tekee ja miksi.
Katso esimerkkejä ja vinkkejä hyvän hissipuheen laatimiseen.
Myy hyötyjä, älä ominaisuuksia
Asiakas ostaa sinulta, koska hän hyötyy siitä jotain.
Olipa kyse verkkosivuille tulevista teksteistä tai myyntipuheestasi, pyri korostamaan tuotteesi tai palvelusi hyötyjä pelkkien ominaisuuksien sijaan.
Ohjelmiston tai sovelluksen ominaisuus voi olla, että se toimii pilvipalveluna verkon kautta. Hyöty sen sijaan on se, että asiakas voi käyttää ohjelmistoa missä tahansa ja milloin tahansa, kunhan vain netti toimii.
Varmista, että löydyt verkosta
Jos haluat saada asiakkaita verkosta, älä tee tai tilaa käyntikorttityylistä sivustoa, joka löytyy Googlesta ainoastaan yrityksesi nimellä hakemalla.
Mieti, mitkä ovat yrityksesi olennaisimpia palveluita tai tuotteita ja millä hakusanoilla potentiaaliset asiakkaat niitä etsivät. Älä listaa kaikkia tuotteita tai palveluita yhdelle sivulle ranskalaisilla viivoilla, vaan luo kullekin oma alasivunsa.
Monesti Google tarjoaa vastaukseksi karttanäkymää, kun hakukoneen käyttäjä etsii tietoa paikallisista palveluista esimerkiksi hakulausekkeella autokorjaamo turku. Tämänkaltaisissa paikallisissa hauissa näyt paremmin, kun luot yrityksellesi maksuttoman Google My Business -yritysprofiilin.
Voit toki myös ostaa mainospaikan Googlen hakutuloksista, mutta tällöin jokainen klikki maksaa. Hakukoneoptimoituun sivustoon panostamalla varmistat, että yrityksesi näkyy myös mainosten alapuolella näkyvissä luonnollisissa hakutuloksissa.
Pyydä suositteluja tyytyväisiltä asiakkailtasi
Puskaradio on parhaimmillaan yksi tehokkaimmista keinoista uusien asiakkaiden hankintaan.
Kynnys ostamiseen madaltuu kummasti, jos potentiaalinen asiakas on kuullut sinusta hyvää ennen kaupantekoa.
Mieti jo valmiiksi, miten voit lähteä pyytämään suositteluja tyytyväisiltä asiakkailtasi. Keinoja voivat olla esimerkiksi asiakastarinoiden kerääminen ja kirjoittaminen yrityksen verkkosivuille tai arvostelujen pyytäminen Google My Business -profiiliin.
Saatat yllättyä, kuinka auliisti tyytyväinen asiakas on valmis suosittelemaan sinua myös muille.
Kerro yrityksestäsi sosiaalisen median ryhmissä
Perustitko uuden yrityksen ja asiakkaasi ovat pääasiassa paikallisia ihmisiä omalta lähialueeltasi? Oman paikkakunnan tai kaupungin Facebook-ryhmä voi olla hyvä kanava kertoa yritystoiminnastasi ja saada myyntiä.
Myös monilla eri ammattialoilla on omia Facebook-ryhmiä, joissa keskustellaan ja jaetaan tietoa kyseiseen toimialaan liittyvistä asioista. Auttamisen lomassa syntyy usein myös kauppaa.
Esimerkiksi verkkosivujen tai verkkokaupan rakentamiseen liittyvissä some-ryhmissä monet yrittäjät ja yritysten markkinoinnista vastaavat henkilöt kyselevät vinkkejä oman sivustonsa kehittämiseksi. Verkkosivustoja tai verkkokauppoja työkseen rakentava yrittäjä voi tällöin tarjota apuaan, mikä voi parhaassa tapauksessa johtaa uuden asiakassuhteen syntymiseen.
Omaan toimialaan liittyvissä ryhmissä kannattaa ensisijaisesti pyrkiä auttamaan muita, eikä suoraan mainostamaan omia palveluita. Lue myös ensin läpi, mitä ryhmän säännöt sanovat oman yritystoiminnan markkinoinnista.
Mieti toimintamallit kuntoon reklamaatioiden varalta
Suurin osa yrittäjistä kohtaa jossain vaiheessa asiakkaan, joka ei ole täysin tyytyväinen saamaansa tuotteeseen tai palveluun. Reklamoiva asiakas ei kuitenkaan ole automaattisesti menetetty tapaus. Mieti siis jo valmiiksi, miten aiot reagoida negatiiviseen palautteeseen.
Virheen korjaaminen ja asiallisesti hoidettu jälkipyykki voi parhaimmillaan kääntää asiakaskokemuksen positiiviseksi. Asiakas ostaa sinulta todennäköisemmin myös jatkossa, kun hän voi luottaa siihen, että kanssasi on helppo kommunikoida myös ongelmatilanteissa.